Hva var bakgrunnen til skaden, og hvordan var sykdomsforløpet?
– Jeg ble ryggoperert grunnet idiopatisk skoliose (en anatomisk feilstilling i ryggsøylen). Dessverre var ikke operasjonen vellykket, og jeg fikk flere skader på nerver som leder impulser til muskulaturen i benet. Det ga meg nedsatt kraft til å bøye foten oppover – såkalt droppfot.
Hvordan ble du fulgt opp etter at du fikk konstatert droppfot?
– Jeg våknet opp handikappet etter operasjonen som hadde gått galt. Det var en smertefull påkjenning, både fysisk og psykisk. Av sykehuset fikk jeg en standard ankelstøtte, et såkalt dictusbånd. Det fungerte ikke for meg. Uten kunnskap om andre hjelpemidler, endte jeg opp med å kjøpe stokk på nettet.
Ute fra sykehuset ble jeg i stor grad overlatt til meg selv. Det ble en lang og kronglete vei. Jeg var på desperat jakt etter hjelp, og var innom ulike klinikker, terapeuter og rehabiliteringssentre, men ingen ga meg hjelpemidler som fungerte. Jeg synes det er svakt at kirurgene, som påførte meg alvorlige skader, ikke tok ansvar for å gi meg informasjon om hvilke hjelpemidler som finnes. Sykehusets fysioterapeuter var heller ikke til hjelp. I en periode fikk jeg tilpassede såler og sko, men ingen jeg søkte hjelp hos, i påvente av nok en operasjon, det være seg leger, ortopeder, fysioterapeuter eller ergoterapeuter fra sykehus, klinikker, rehabiliteringssentre eller kommunen, nevnte at det fantes benskinner som kunne gi meg kraft og støtte til å gå.
Etter ca. 2 år fikk jeg et opphold på Vikersund kurbad. Jeg priser meg lykkelig over det oppholdet – og ikke minst at de har et samarbeid med BT Ortopedi. Endelig fikk jeg hjelp!
Hvordan var ditt møte med BT Ortopedi?
Det første jeg vil fremheve er at de var svært løsningsorienterte. Det gikk minutter før de fant en løsning, og jeg ble overrakt en skinne som umiddelbart ga meg gangstøtten jeg så sårt hadde savnet gjennom to år med kraftig halting. Senere fikk jeg en elektronisk skinne. Det var fulltreffer fra dag én. Etter to måneder kunne jeg gå korte turer uten stokk.
I tillegg til å være løsningsorienterte opplevde jeg BT Ortopedi som svært grundige. Audun og Frode var opptatt av å kartlegge min hverdag, for å finne riktige hjelpemidler. De ville vite hva jeg drev med, og hvordan jeg løste oppgavene – alt fra husarbeid til turer med hunden.
Hvilke typer hjelpemidler bruker du i dag, og hvordan bruker du disse?
BT Ortopedi ga meg først en tradisjonell ortose, deretter en elektronisk. Etter å ha brukt den elektroniske i ca. 2 måneder, kunne jeg gå korte distanser helt uten staver eller stokk. Det var en rørende opplevelse. Den ga meg superkrefter og en herlig frihetsfølelse.
Det er veldig enkelt å bruke den elektroniske ortosen. Jeg smører en gelé på området der den skal virke, og fester et plastbånd med metall inni rundt leggen. Jeg velger selv om ortosen skal styres automatisk, på et lite display på selve skinnen, eller ved hjelp av en fjernkontroll.
Nå veksler jeg mellom å bruke den tradisjonelle og den elektroniske. Den tradisjonelle gjør meg stødigere, og den elektroniske gir meg ekstra styrke. Ofte bruker jeg begge, spesielt når jeg skal gå i ulendt terreng.

Hvordan hjelpes du av den elektroniske ortosen?
Ortosen gir benet et lite støt når foten treffer bakken. Da klarer jeg å løfte foten. Hver gang jeg trenger frasparket, får jeg et smertefritt støt med krefter.
Når jeg går, styrkes også muskulaturen i benet. Det veier opp for nerveskaden. Jeg halter fortsatt, men gangfunksjonen er mye bedre. Takket være hjelpemidlene fra BTO, er jeg ikke lenger helt avhengig av stokk eller staver. En stund etter at jeg har tatt av meg skinnene, kjennes det fremdeles som om jeg går stødigere, og med større kraft og fraspark enn jeg egentlig klarer uten hjelpemidler. Det virker som skinnen «lurer» hjernen litt og bevegelsene lagres en tid.
Er det annet du ønsker å fremheve ved BT Ortopedi?
– Ja! De er fantastiske på så mange områder! Jeg har skjemaskrekk, og det er et stort pluss at de hjelper til med alt av papirer. Det går unna. De fikser vedlikehold og erstatter utstyr. Ventetid er ikke noe tema. Med BTO går hele prosessen raskt og smertefritt. Alt fra å bli tildelt hjelpemidler, skjema og justering og erstatning av hjelpemidler. Å ha et handikap er krevende. Derfor føles det fint å ha en støttespiller som gir meg den hjelpen jeg behøver.
Jeg er også plattfot. BT Ortopedi har bestilt spesialsko til meg – som også ser bra ut! Det er et stort pluss og jeg gleder meg til å få disse. Man vil jo se bra ut selv om man har et handikap.
Til slutt Karianne; har du noe å tilføye?
Ja. Man er så prisgitt å få en behandler som har interesse for og kunnskap om hva slags hjelpemidler som er tilgjengelig. Vi er i en tidsalder der det finnes så mange muligheter, men det hjelper ikke om behandler ikke kjenner til mulighetene. Derfor har jeg startet min egen lille opplysningskampanje for å hjelpe andre i samme situasjon som meg: Jeg viser fram mine hjelpemidler til folk jeg treffer som kan møte mennesker i samme situasjon – alt fra ansatte hos NAV, fysioterapeuter, leger og venner.